راه های غلبه بر اهمال کاری : چگونه از اهمال کاری جلوگیری کنیم؟

چاپ مقاله

راه های غلبه بر اهمال کاری: چگونه از اهمال کاری جلوگیری کنیم؟

 

اگر شما دچار اهمال کاری شدید یا مزمن هستید ، قطعا با استرس دیر انجام شدن کارها آشنایید. حتی اگر میخواهید کاری را شروع کنید یا به پایان برسانید ، احتمالا در وهله ی اول دچار مشکل میشوید. چندین استراتژی وجود دارد که به شما کمک میکند که کارهایتان را به موقع و سر موعد انجام دهید ( پس به سرعت مطلب زیر را بخوانید ). همزمان با تغییر سبک زندگیتان ، میتوانید از اهمال کاری جلوگیری کنید. پس برای غلبه بر اهمال کاری ، با ما همراه باشید.

راه های غلبه بر اهمال کاری: چگونه از اهمال کاری جلوگیری کنیم؟

برای اهمال کاری خود را سرزنش نکنید:

وقتی اهمال کاری رخ میدهد ، از سرزنش کردن و مجازات کردن خود پرهیز کنید. هرچه استرس بیشتری داشته باشید ، رسیدن به کارهایتان سخت تر خواهد شد و دیرتر میتوانید آن کار را انجام دهید. از دست خود عصبانی نشوید ، به فعالیت خود ادامه دهید و بر روی کاری که قرار است انجام دهید ، تمرکز کنید.

احساس گناه یا پشیمانی شما از انجام ندادن کار ها یا اهمال کاری در انجام آنها ، باعث تحلیل رفتن احساس خوبتان میشود. شاید شما از دست خود عصبانی شوید که چرا این مقاله را 2 هفته ی پیش نخواندید و خواندن و عمل کردن به آنرا به تعویق انداختید ، شاید سر خود داد بزنید و دوباره به اهمال کاری خود پی ببرید! اما این فقط باعث میشود که شما خسته و ناامید شوید. اینکه خودتان را سرزنش نکنید ، گام مهمی در رسیدن به هدفتان است : غلبه بر اهمال کاری !

مهمترین کاری که باید انجام بدهید چیست؟

برای غلبه بر اهمال کاری، مهمترین کار خود را مشخص کنید. به جای آنکه ساعت ها بنشینید و به این فکر بکنید که انجام دادن فلان کار ، وقت گیر است ، شروع به انجام دادنش کنید. شروع کنید و برای 15 دقیقه آن کار را انجام دهید. این کار باعث میشود که ترس و وحشت شما از کاری که قرار است انجام دهید ، از بین برود.

راه های غلبه بر اهمال کاری: چگونه از اهمال کاری جلوگیری کنیم؟
فکر میکنید 15 دقیقه زیاد است؟ خوب ! مشکلی ندارد ، با 5 دقیقه شروع کنید. وقتی 15 دقیقه کار انجام دادید ، احتمالا نیاز به هوای تازه دارید ( به خودتان سخت نیگیرید ! ) شما میتوانید بعد از 15 دقیقه ، یک استراحت 2 دقیقه ای داشته باشید.

تقسیم کار ها به تکه های کوچکتر

تا به حال شده است به خاطر سنگینی کاری از انجام دادن آن شانه خالی کنید؟ اگر شما دچار اهمال کاری باشید ، حتما به این موضوع فکر کرده اید: ” اووه! چه کار طولانی و طاقت فرسایی! ” یا ” لعنتی ، کتاب درسی 500 صفحه ای را باید بخوانم! بیخیال”.
وقتی صحبت از غلبه بر اهمال کاری میشود، باید وظایفی که بر عهده ی شماست را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید. قطعا فکر کردن به انتهای کار زمانی که هنوز آن کار را شروع نکرده اید ، وحشت ناک و سخت به نظر میرسد. شما میتوانید کار خودتان را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و با انجام کوچکترین قسمت آن کار ، شروع کنید.

به عنوان مثال به جای اینکه پیش خودتان فکر کنید: “من باید تا ساعت 10 شب ، 50 صفحه از کتاب درسی را بخوانم” ، به خودتان بگویید: “من 10 صفحه ی اول کتاب را تا هر موقعی که شد ، میخوانم. اگر توان ادامه دادن داشتم ، با اندکی استراحت ، سراغ 10 صفحه ی بعدی میروم”. شاید الان که در حال خواندن این مقاله هستید، به خود بگویید که «فقط گفتنش راحت است!» اما به ما اعتماد کنید. درست است که غلبه بر اهمال کاری سخت است، اما شدنی است !

برای خود یک لیستی از کارهایتان درست کنید. فقط دقت کنید که:
– لیستی که میسازید باید سازماندهی شده باشد ، نه بدون سازمان و درهم و برهم!
– برای لیست خود، زیردسته هایی قرار دهید. به عنوان مثال: ” کارهای خانه ” – “کارهای دانشگاه ” – “کارهای اداره” و …

ابتدا کار آسان را انجام دهید یا کار سخت؟

روز خود را با سخت‌ترین کارها آغاز کنید. هر صبح یک برنامه تهیه کنید و ابتدا سخت‌ترین کار را برای انجام دادن انتخاب کنید. وقتی صبحانه خوردید، در صبح بیشتر انرژی خواهید داشت. پس سخت‌ترین کار خود را ابتدا انجام دهید. زمانی که این کار انجام شد احساس بهتری خواهید داشت، و سپس می‌توانید به چند کار آسان‌تر برای بقیه روز انتخاب کنید و انجام دهید.

البته ، یک نکته ای وجود دارد. این کار زمانی به شما کمک میکنید که شما یک انسان سحرخیز باشید! درست است ، صبح ها برای انجام دادن کارهایی که انرژی بیشتری میخواد، یک زمان فوق العاده ست. پس زمان خود را با خوابیدن بی موقع و زیاد از دست ندهید. اگر شما هر روز صبح ( یا بهتر است بگویم هر روز ظهر! ) از خواب بیدار شوید ، انجام دادن کاری که برایتان سخت است ، نه تنها حس خوبی به شما نمیدهد ، بلکه میتواند انرژی شما را نیز بگیرد.

یک سخنرانی تشویقی برای انگیزه بخشیدن به خود بدهید ” صحبت کردن ” راهی خوب برای آرام کردن خود، تمرکز و رسیدن به اهداف تان است. با خودتان حرف بزنید و از اسم خود استفاده کنید و خودتان را مورد خطاب قرار دهید. به خودتان بگویید که می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای مثال به خود بگویید: “میدونم که انجام این کار برات سخته رامین ، اما تو میتونی این کارو انجام بدی ؛ فقط تلاش کن.”
همچنین میتوانید از خودتان سوال بپرسید: “رامین، چرا نگران این کاری؟ تو که میدونی میتونی انجامش بدی. “
اگر در یک مکان عمونم هستید که نمیتوانید با خودتان صحبت کنید ، میتوانید خودتان را در ذهنتان مورد خطاب قرار دهید.

 

اهدافی که در سر دارید…

تصور یک کار بی نقص ، یک مقاله فوق العاده خوب ، یک نمره ی 20 ، میتواند چیزی باشد که باعث میشود شما نتوانید کار را شروع کنید یا آنرا به پایان برسانید. پس از رویاسازی زیاد قبل از تمام شدن کار جلوگیری کنید. چون این مورد میتواند باعث ایجاد ترسی شود که معقول نیست. ترس از نرسیدن به هدفتان.

برای خود جایزه تعیین کنید

به خودتان قول دهید که وقتی کاری که مدنظرتان بود را انجام دادید ، یک پاداش به خودتان میدهید. احتمالا از چند ساعت آینده وحشت دارید که باید این کار را تمام کنید. فقط به خودتان بگویید که وقتی تمام شد، با یکی از چیزهای مورد علاقه خود جشن می‌گیرید. ( خود را به تفریح میبرید ، برای خود غذای مورد علاقه تان را سفارش میدهید یا … ) از امید و انتظار استفاده کنید تا خودتان را در موقعیتی که سخت است قرار دهید ، شما پیروز خواهید شد.

 راه های غلبه بر اهمال کاری: چگونه از اهمال کاری جلوگیری کنیم؟

 

 

فراموش نکنید ، موارد بالا تنها چند نمونه از کارهایی بود که برای غلبه بر اهمال کاری باید انجام دهید.

آیا واقعا میخواهید دیگر فردی اهمال کار نباشید؟

 

قسمت دوم و سوم این مقاله را نیز با ما بخوانید.

 

قسمت دوم و سوم : به زودی