رابطه بین احساس تنهایی ، اضطراب اجتماعی ، پارانویا و افسردگی

چاپ مقاله

رابطه بین احساس تنهایی ، اضطراب اجتماعی ، پارانویا و افسردگی

 

مفهوم احساس تنهایی

احساس تنهایی یکی از مفاهیم پیچیده روان شناختی است. تعریفی که امروزه از آن وجود دارد با مفهومی که این واژه در قدیم الایام داشته متفاوت است. در گذشته این احساس، مفهومی مثبت قلمداد میشد و بیشتر تداعی کننده ریاضت و دوری از اجتماع برای رسیدن به شأن و منزلت بالای انسانی، تعمق، مراقبه و ارتباط با خدا، بود. اما امروزه این واژه بار معنایی منفی دارد و بیشتر بر تجربه ناخوشایندی که در پی عدم وجود همدم در زندگی حس میشود، دلالت دارد.

پژوهشگران تعاریف متفاوتی از احساس تنهایی ارائه داده اند ولی در بین تمامی این تعاریف، متخصصان در سه نکته توافق نظر دارند.

احساس تنهایی در نوجوانان

سه نکته در احساس تنهایی

اول این که، احساس تنهایی تجربه ای ذهنی است و به هیچ وجه نمیتوان آن را با انزوای اجتماعی عینی یکی دانست. زیرا افراد ممکن است هم در هنگامی که تنها هستند و هم هنگامی که در جمع هستند احساس تنهایی کنند. به همین دلیل تنها بودن و احساس تنهایی مفاهیمی یکسان نیستند.

دوم، احساس تنهایی ناشی از ضعف فرد در روابط اجتماعی است و زمانی روی میدهد که بین روابط اجتماعی واقعی فرد و آنچه که او از این روابط انتظار دارد، ناهمخوانی وجود دارد. این کاستی به چند شیوه قابل توصیف است. بعضی محققین، بر این مفهوم تأکید دارند که نیازهای اساسی انسان برای صمیمیت بر آورده نمی شود.

سوم، احساس تنهایی، تجربهای تلخ و آزاردهنده است. گرچه احساس تنهایی در برخی موارد ممکن است منجر به رشد شخصی شود، با این وجود تجربهای ناخوشایند و دردناک است. کسانی که احساس تنهایی می کنند، احساساتی از قبیل افسردگی، پوچی، اضطراب، خستگی، درماندگی و استیصال را گزارش میدهند. و احساس تنهایی را با شادی و رضایت توصیف نمی کنند

 

 

پیامد های احساس تنهایی

وقتی صحبت از تنهایی به میان می آید ، بی درنگ پیامد های فیزیکی تنهایی مثل نرخ بالای مرگ و میر ، خطر ابتلا به سرطان و … در ذهن ما نقش میبندد. شاید این فرایند به این دلیل باشد که تحقیقات گسترده ای راجع به نقش و تاثیر تنهایی بر سلامت جسمانی صورت گرفته است.
با این حال ، تاثیر تنهایی بر سلامت روان ، کمتر مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته شده است. اکثر مطالعاتی که نقش تنهایی بر سلامت روان را بررسی کردند ، به تاثیر تنهایی بر نشانه های افسردگی دست پیدا کردند.

[irp posts=”8690″ name=”رابطه ی بین باور های غیر منطقی و افسردگی”]

فرضیه ها:

در این پژوهش ( انجام شده در سال 2016 ) ، فرضیه ها از این قرار بودند که تنهایی با دو نشانه ی سلامت روانی دیگر یعنی اضطراب اجتماعیی و پارانویا ، ارتباط دارند ؛ به این معنا که اضطراب اجتماعی و پارانویا ، به ایجاد احساس تنهایی کمک خواهند کرد. در این پژوهش ، ارتباط بین تنهایی و اضطراب اجتماعی ، پارانویا و علائم افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است.
نمونه ی پژوهش 1010 نفر از افراد بین سن 18 تا 87 سال می باشد.

 

اقدامات:

در طول یک دوره 6 ماهه ، بیش از 3 بار مولفه های فوق الذکر به صورت آنلاین مورد اندازه گیری قرار گرفتند.

 

نتایج:

نتایج نشان داد که تنهایی اولیه ، به صورت مثبت ، پیش بینی کننده ی حالات آینده ی افزایش اضطراب اجتماعی ،پارانویا و افسردگی است.

با این حال، اضطراب اجتماعی قبلی تنها پیش‌بینی‌کننده تنهایی بود. این نتایج نشان می‌دهند که تنهایی ممکن است یک سابقه بالقوه برای بروز علائم سلامت روانیِ در حال ظهور باشد و تشخیص و درمان علائم اضطراب اجتماعی رخ داده، ممکن است شدت تنهایی را کاهش دهد .

 

لینک مقاله اصلی