خود بودن ؛ چگونه خودمان باشیم | قسمت دوم

چاپ مقاله

مرحله دوم: خود بودن در برخورد با دیگران

 

در قسمت اول این مقاله ، نکاتی را بیان کردیم که به شما کمک میکند تا خودتان باشید. در ادامه ، نکاتی مطرح میشود که با استفاده از آنها میتوانید در برخورد با دیگران به خود بودن تان کمک کند.

 

قسمت اول مقاله را در این صفحه بخوانید.

راستگو و پذیرا باشید.

چه چیزی را باید پنهان کرد؟ همه ی ما ناقص ، در حال شدن و رشد هستیم.اگر شما در مورد هر یک از جنبه های خودتان – چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ عاطفی – احساس شرمندگی و عدم امنیت دارید ، به جای آنگه آن را پنهان کنید ، آن را بپذیرید و با خود صادق باشید.

این فن را امتحان کنید : وقتی با کسی در حال صحبت و استدلال هستید ، به نقاط ضعفتان اعتراف کنید! ساده ست ؛ برای مثال وقتی دارید درباره ی ارتفاع صحبت میکنید بگویید: ” بله ، من از بچگی از ارتفاع میترسم و این یکی از اخلاقیات من هست ” یا هنگامیکه درباره انجام دادن کار صحبت میکنید بگویید: ” من خیلی وقت ها کار امروز را به فردا می اندازم ؛ درست است ؛ من تنبل هستم و این ویژگی خوبی نیست. سعی دارم این عادت را کنار بگذارم.”

در این صورت میتوانید خود را بپذیرید و این پذیراش را به بقیه نشان دهید.

 

خود را با دیگران مقایسه نکنید.

اگر همیشه در تلاش هستید فرد دیگری باشید، هرگز موفق نخواهید شد که انسان شادی باشید. این موضوع که شما خود را با دیگران مقایسه کنید ، مثل این است که روی مسیری حرکت کنید که شیب خطرناکی به سمت افکار منفی دارد.
شما همیشه میتوانید ظواهر زندگی دیگران را ببینید و نمیتوانید بفهمید پیشت دنیای بی نقصی که آنها از خود نشان میدهند، چه میگذرد.

در عوض، ارزش فردی که هستید را بدانید ؛ خودتان را دوست داشته باشید و نقاط ضعفتان را بپذیرید. همانطور که در این مطلب گفتیم ، صادق بودن با خود و پذیرش نقاظ ضعف ، بهتر از نادیده گرفتن آنهاست.

 

توجه به دید مردم نسبت به خودتان را رها کنید.

بعضی از اطرافیانتان از شما خوششان می آید ، برخی دیگر خوششان نمی آید. هر دو عقیده میتواند درست یا نادرست باشد.
اگر شما سوال هایی از این قبیل از خودتان بپرسید: ” آیا دیگران فکر میکنند من با مزه هستم؟ آیا او فکر میکند من چاقم؟ آیا من به اندازه کافی جذاب هستم که وارد جمع آنها شوم؟ ” و .. نمیتوانید خودتان باشید.
برای اینکه خودتان باشید ، باید از این نگرانی ها رها شوید و فقط آنگونه که هستید باشید ؛ همانگونه که رفتار میکنید ادامه دهید و نگذارید عقیده ی دیگران فیلتری باشد برای نوع رفتار شما.

اگر به خاطر یک فرد یا یک گروه تغییر کنید، فرد یا گروه دیگری ممکن است شما را دوست نداشته باشد. شما میتوانید این چرخه معیوب را برای همیشه ادامه دهید و یه جای تمرکز بر استعداد ها و نقاظ قوت تان ، افراد را راضی نگه دارید. انتخاب با شماست !

 

نیازمند افراد نباشید!

اگر همیشه عشق و علاقه مردم را بخواسته و بخواهید همه به شما احترام بگذارند ، کار بیهوده ای را انجام داده اید. این کار میتواند به رشد شخصی شما آسیب بزند و اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. چه کسی اهمیت میدهد که دیگران چه میگویند؟!
به قول روزولت: هیچکسی نمیتواند به شما احساس کهتری بدهد ، مگر اینکه شما به وی اجازه دهید. مهمترین چیز این است که شما به اعتماد به نفس درونیتان خود گوش میدهید ؛ اگر اعتماد به نفس نداشته باشید ، احساس کهتری خواهدی کرد.

 

اطراف خود را پر از افراد مثبت نگر کنید.

ایجاد دایره ای از دوستان و افرادی که مورد اعتماد هستند و نظرات و عقاید سازنده ای را با شما به اشتراک میگذارند، راه خوبی برای کمک به کاهش تاثیر وجود افراد امر و نهی کننده در زندگی شماست.
شما میتوانید به خودتان بگویید که نظر آنها مهم نیست. اما زمانیکه افراد دیگری که با شما موافق هستند، در کنارتان باشند، موضوع بسیار آسان تر میشود.

خود بودن ؛ چگونه خودمان باشیم | قسمت اول

افرادی که شما را دوست دارند را با افراد زورگو و امر و نهی کننده اطرافتان مقایسه کنید ؛ ناگهان متوجه میشوید که نظر افراد زورگو و امر و نهی کننده درباره شما، خانواده تان و سبک زندگی تان بی ارزش است. ما ذاتا برای عقاید کسانی که برای ما مورد احترام هستند، ارزش قائلیم. البته برعکس این موضوع نیز صادق است ؛ اگر کسی برای شما احترام قائل نباشد ،حرف های او تنها کلمات بی معنی هستند که ادا میشوند ، نه چیز بیشتر. یعنی حرف های وی برای ما هیچ ارزشی ندارد.

 

تفاوت بین تشر زدن ، طعنه ، انتقاد و انتقاد سازنده را یاد بگیرید.

در مورد انتقادات سازنده میتوان گفت که افزادی مثل والدین، معلمان، مربیان و … ممکن است در رابطه با یک ویژگی شخصیتی شما ، نکته ای را به شما بگویند که شما را به تفکر وا بدارد و در عین حال سازنده باشد. بهتر است شما به این نکات گوش دهید و آنها را مورد بررسی قرار دهید. چه بسا که به کار بردن این انتقادات سازنده، باعث رشد روز افزون شما و بهبود شناخت شما از خودتان شود. تفاوت انتقاد و انتقاد سازنده ، این است که در انتقاد سازنده ، مسئله ای که بیان میشود مفید بوده و باعث رشد شما میشود ، اما در انتقاد اینطور نیست.

در نظر بگیرید که افرادی که به شما اهمیت میدهند ، مایل هستند شما فردی رشد یافته و بالغ شوید. این نکته را هم فراموش نکنید فرق بین انتقاد و انتقاد سازنده را یاد بگیرید تا بتوانید به پیشرفت خود کمک کنید.