خوب دیدن و خوب شنیدن هنر است!

چاپ مقاله

خوب دیدن و خوب شنیدن هنر است!

نحوۀ شنیدن در یک مهمانی:

در یک مهمانی حضور پیدا کرده اید، در آنجا یکی داستانی را نقل می کند، یکی از اوضاع شکایت می کند و یکی دیگر از اینکه جدیداً ترفیع شغلی گرفته است بر خود مباهات می ورزد. در آنجا همه می خواهند حرف بزنند و داستان خود را بازگو کنند. ناگهان این احساس به شما دست می دهد که هیچ کس در آنجا گوش نمی دهد. در خلال صحبت ها به نگاه های افراد توجه می کنید نشان می دهد به چه چیزی فکر می کنند. معلوم است که این افراد احتمالاً در حال مرور حرف های خود در ذهن شان هستند. آنچه جالب به نظر می رسد این است که آنها گویی به صورت پنهانی توافق کرده اند که، “اگر تو به حرف های من توجه کنی من هم به حرف های تو به عنوان یک مخاطب توجه خواهم کرد.” ممکن است در این مهمانی به همه خوش گذشته باشد اما همه افراد بدون این که حرف های همدیگر را شنیده باشند و همدیگر را شناخته باشند به خانه های خود باز می گردند.

 

خوب شنیدن، خوب دیدن

اهمیت خوب شنیدن:

گوش دادن، برای ایجاد و تداوم ارتباط است. اگر شنوندۀ خوبی باشید دیگران به سمت شما کشیده خواهند شد، دوستان شما به شما اعتماد می کنند و روابط شما عمیق تر می شود. با گوش دادن مناسب، در روابط خود موفق تر می شوید زیرا حرف های طرف مقابل را شنیده اید، او را درک کرده اید، می دانید آنها چه چیزی می خواهند و چه چیزهایی آنها را ناراحت و عصبانی می کند، لحظه های لذت بخشی را برای خود فراهم می آورید زیرا افرادی که به آنها گوش داده اید، از شما قدردانی می کنند و از شما می خواهند که کنار آنها باشید.

گوش دادن یک امر الزامی و نوعی ارزش گذاری بر فرد مقابل است زیرا این پیام را به فرد مقابل می دهیم که :”من به آنچه برای تو اتفاق می افتد توجه می کنم، زندگی و تجربه تو برای من مهم هستند”. گوش دادن برای درک این که دیگران چه احساسی دارند و این که دنیای خود را چگونه می بینند، لازم است. به این معنا است که قضاوت ها و باورهای از پیش ساخته، اضطراب ها و خودمحوری خود را کنار بگذارید تا بتوانید از منظر دیدگان فرد مقابل دنیا را ببینید.

نگارنده: زینب پندار

          دانش آموخته روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی

          مشاور و روان درمانگر کلینیک من خلاق (دکتر کلانتر)