حل مشکل لکنت زبان در کودکان

چاپ مقاله

حل مشکل لکنت زبان در کودکان

 

در مزالب قبلی خواندیم که:

لکنت زبان یکی از شایع ترین نوع اختلال در گفتار است که در بیشتر کودکان ۵-۲ سال مشاهده میشود. عموما این اختلال از طریق مکث کردن هنگام بیان کلمات و تکرار و کشیدن صداها مشخص میشود. مشخصه این کودکان همانند کسی است که بر اثر ترس یا خوشحالی بیش از حد زبانش گرفته باشد. در مورد علل ایجاد کننده لكنت باید اذعان نمود که محققان عوامل متعددی را در آن دخیل میدانند که عوامل عاطفی، اضطراب و ناراحتی کودک و فشارهای محیطی از جمله آنهاست.

 

اینک میخواهیم نکاتی را بیان کنیم که توجه به آنها میتواند در حل مشکل لکنت زبان موثر واقع شود

اولین لکنت ها را نادیده بگیرید

عکس العمل والدین در برابر کودکشان موقع برقراری ارتباط او با دیگران، عامل بسیار مهمی در شکل گیری توانایی کودک برای روان صحبت کردن است. لذا با او به طور صحیح صحبت کنید، ولی انتظار نداشته باشید که زبانش به پختگی شما باشد. بکوشید، تا زمانیکه توانایی های خود را در به کارگیری زبان، گسترش می دهد با صبر و حوصله فراوان به او گوش فرا دهید.

لکنت زبان در کودکان و حل آن
جملات کودک را تمام نکنید

وقتی کودکتان در حال صحبت کردن است با آرامش به او توجه داشته باشید. اگر در ادای یک واژه یا تمام کردن یک جمله دچار مشکل شد، با شکیبایی صبر کنید. حرفش را قطع نکنید و به جای او صحبت نکنید. وقتی به کودک پاسخ می گوئید، شکل صحیح کلمات را به کار ببرید و با استفاده از لغات جدید، فرهنگ لغات او را پربارتر کنید.

فضای آرام ایجاد کنید

زمانی که خانواده شما برای صحبت کردن به دور هم می نشینند (مثلا در هنگام صرف شام) محیطی آرام و بدون شتابزدگی مهیا کنید و افزون بر آن به هر کودک به طور جداگانه فرصت صحبت کردن بدهید. به أنها بفهمانید که به شنیدن حرفهایشان علاقه مند هستید.

درباره ی لکنت زبان او اظهار نظر نکنید

برچسب کند زبان به کودک نزنید. هرچه آگاهی کودک در مورد لكنتش بیشتر باشد، احتمال بدتر شدن مشکل افزایش می یابد.

تنظیم تنفس را به کودک بیاموزید

به او بیاموزید تا قبل از صحبت کردن، نفس بگیرد (دم) و در طول صحبت، نفس خود را بیرون بدهد (بازدم). همانطور که میدانید ایجاد صدا بر اثر حرکت هوا در برابر تارهای صوتی است، بنابراین از کودک بخواهید در هنگام ادای جملات کوتاه، تنفس صحیح را تمرین کند. شما میتوانید برای کمک به او مجموعه ای از جمله ها یا عبارت های کوتاه را برای تمرین در اختیارش بگذارید.

کودک را واداريد تا درست پس از آغاز لکنت، صحبت را متوقف و سکوت کند. کودک باید به جای تلاش برای پشت سر گذاشتن وقفه، مکث کند، نفس بگیرد و سپس با یک بازدم به آرامی شروع به صحبت کند.

همخوانی را تمرین کنید

بسیاری از کودکان دچار لکنت، هنگام همخوانی با دیگران می توانند به طور طبیعی صحبت کنند. همخوانی را تمرین کنید. متن ساده ای را انتخاب کنید و سپس بکوشید همصدا و با حالتی عادی آنرا با یکدیگر بخوانید. پس از چند بار تکرار، کم کم صدای خود را کاهش دهید تا جایی که کودک به تنهایی در حال خواندن متن باشد. از کودک بخواهید در وضعیتی که به تنهایی در حال خواندن است ، این طور تصور کند که همچنان به همخوانی برای شما میپردازد.

از افراد متخصص کمک بگیرید

اگر لکنت زبان کودک بسیار شدید است ، تلاش شما اثری ندارد. لازم است به متخصص مراجعه کرده و از او راهکار های ویژه ای را دریافت نمائید.