حل تعارض در خانواده نه به تمرکز که به توزیع قدرت است.

چاپ مقاله

حل تعارض در خانواده نه به تمرکز که به توزیع قدرت است.

خانواده:

در جوامع انسانی، خانواده به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم خونی، تمایل سببی، یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند.

خانواده در بیشتر جوامع، نهاد اصلی جامعه پذیری کودکان است. سازمان ملل متحد (۱۹۹۴) نیز در آمار جمعیتی خود، خانواده را چنین تعریف می‌کند: «خانواده یا خانوار به گروه دو یا چند نفره‌ای اطلاق می‌شود که با هم زندگی می‌کنند؛ درآمد مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق خون، فرزندخواندگی یا ازدواج، با هم نسبت دارند. در یک خانواده ممکن است یک یا چند خانواده زندگی کنند، تمام خانوارها، هم خانواده نیستند.»(منبع:ویکی پدیا)

 

خانواده نخستین نهاد اجتماعی است. اکثر افراد در خانواده بدنیا می‌آیند و در خانواده نیز می‌میرند. خانواده شالوده حیات اجتماعی محسوب گردیده و گذشته از وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری برای بقای نوع بشر وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطه‌ای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها، سازمان‌ها و جامعه، نقش مهمی ‌در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا می‌نماید. از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانواده‌اش خواهد بود.

[irp posts=”9417″ name=”مداخله خانواده مبدأ مسیر طلاق است.”]

تعارض در خانواده:

هرجا عدم توافق، تفاوت يا ناسازگاری بين همسران وجود داشته باشد تعارض به وجود می آيد. تعارض عبارت است از عدم توافق و مخالفت دو فرد با يكديگر، ناسازگاری و نظرات و اهداف و رفتاری كه در جهت مخالفت با ديگری صورت می گيرد.  تعارض در روابط زمانی به وجود می آید كه فرد بين اهداف، نيازها، يا اميال شخصی خود و اهداف، نيازها و اميال شخصی طرف مقابلش ناهمسازی و ناهمخوانی می بيند. معمولاً ناتواني در مديريت خانواده و حل تعارض منجر به از بين رفتن صميميت و زمينه‌ساز مشكلات بعدی از قبيل طلاق و اختلالات روانی از جمله افسردگی، سوء مصرف مواد، ناكارآمدی جنسی در هر دو جنس و مشكلات رفتاری در فرزندان می شود. تعارضات ممکن است زمینه های آشکار یا پنهان داشته باشد.

[irp posts=”9817″ name=”نحوه حل تعارض زناشویی و ادامه دادن روابط همسران”]

نمونه هایی از تعارض آشکار :

تغییر شخصیتی / پیش آمد رویدادهای ناخوشایند / کاهش جاذبه های ظاهری /  مثلث سازی با فرزندان /  تفاوت های اعتقادی- مذهبی /  تفاوت آداب و رسوم /  اختلاف نظر در مسایل اقتصادی /  چگونگی تفریح و مسافرت

نمونه هایی از  تعارض پنهان:

بی علاقگی به همسر /  تقسیم نامتوازن قدرت /  بی توجهی به نیازهای اساسی