فرزند من در حال بزرگ شدن است : جر و بحث کردن نوجوانان

چاپ مقاله

فرزند من در حال بزرگ شدن است: جروبحث می کنند!

 

 نوجوانان به علت رشد شناختی و اجتماعی ای که در خودشان مشاهده می کنند دچار این توهم می شوند که عالم دهر بوده و راه حل درست هر کاری را می دانند. این وضعیت باعث به وجود آمدن حالت انتقادگری در نوجوانان می شود که بدان اشاره شد. اما همانطور که می دانید نوجوانان تنها انتقادگر نیستند بلکه تمایل شدیدی به جروبحث و مجادله دارند تا بتوانند خودی نشان دهند و  انتقادات و نظرات خود را به کرسی بنشانند.

از طرف دیگر نوجوانان برای محک زدن افکار خود در بسیاری از موارد آنها را مطرح می کنند و با تمام وجود سعی می کنند تا آنها را اثبات کنند. شاید یکی از دلایل آن این باشد که زیرسوال رفتن این افکار برای آنها به معنی زیرسوال رفتن تمام وجود خودشان تلقی می کنند.

 

جر و بحث کردن نوجوانان

جروبحث نوجوانان در موقعیت ها و حالات مختلفی جلوه گر می شود از جمله دستور دادن به دیگران و تمایل شدید به تعیین تکلیف برای آنها، تلاش بسیار زیاد برای توجیه رفتارها و اشتباهات خود و دلیل خواستن از مرجع قدرت یا هر شخصی که به آنها دستور انجام کاری را می دهد. به طور معمول والدین در برخورد با جروبحث نوجوانان آنها را سرکوب می کنند و اجازه بیان به آنها نمی دهند.

فرزند من در حال بزرگ شدن است : جر و بحث کردن نوجوانان

این برخورد باعث می شود تا نوجوانان برای شکستن هنجارهای مورد نظر مرجع قدرت (خانواده یا هر شخصی که سرکوب را مرتکب شده) تلاش کنند و به تبع این رفتار و برخوردهای بعدی به صورت ناخودآگاه سیستم ابراز و دریافت عاطفه آنها کم کم ضعیف شده و تا مرز نابودی برود. شاهد مثال این مسئله رابطه سرد فرزندان (بخصوص پسرها) با پدرشان است که در مواردی حتی توانایی ابراز یا دریافت عاطفه را ندارند.

اما چه کار باید کرد؟

یکی از مهمترین کارهایی که والدین در مقابل جرویحث نوجوان باید انجام دهند گوش دادن فعال است زیرا نیت و قصد اصلی نوجوان شنیده شدن می باشد. گوش دادن فعال در قدم اول شامل برقرار کردن تماس چشمی مداوم است. عدم برقراری تماس چشمی یا برقراری تماس چشمی ای که مدام قطع می شود احساس خوبی به مخاطب نمی دهد و فرایند گوش دادن حتی شروع نمی شود.

در قدم بعدی باید زبان بدن خود را تنظیم کرد. سعی کنید بدنتان به طرف گوینده متمایل باشد، دست به سینه نباشید و تا جایی که می توانید راحت باشید. با حرکت سر و زبان همراهی و همدلی کنید تا گوینده حرف هایش را کامل بیان کند. از بیان شدن تمام نکات از طرف گوینده اطمینان حاصل کنید و پس از تشکر بابت مطرح کردن حرف هایش (ولو آزاردهنده و توهین آمیز باشد)، با حفظ آرامش صحبت های خود را مطرح کنید. اگر توانایی این کار را ندارید ادامه صحبت را به زمانی معین و کمتر از 24 ساعت موکول کنید. توجه داشته باشید که برخورد معقول شما باعث تنظیم و متعادل شدن رفتارهای اشتباه فرزندتان می شود.