توصیه های مهم به هنگام مواجه شدن با خیانت زناشویی

چاپ مقاله

هنگامی که زوج های جوان جهت مشاوره مراجعه می کنند، اغلب روایت هایی مشابه و تقریبا تکراری را می شنویم. مسائلی مثل: دخالت خانواده ها، عدم هماهنگی و توانایی برخورد مناسب با مسئله ها، مقایسه کردن همسر خود با همسر دیگران، قضاوت درباره ی کیفیت زندگی و رابطه ی دیگران از روی ظواهر و مقایسه ی خود با آن ها، مشکلات در رابطه ی جنسی و مسائل مالی. شنیدن روایت تکراری و ناراحت کننده ی یک سری اشتباه که به راحتی می توان جلوی آن ها را با آموزش گرفت، باعث تالم می شود.
یکی از اتفاقاتی که اخیرا بیشتر دیده می شود یا مشاوران و روانشناسان بیشتر با آن مواجه می شوند، روابط فرازناشویی یا به قول عوام خیانت می باشد. در آسیب شناسی روابط فرا زناشویی موارد بسیاری دخیل است. بعضا در محافل غیر علمی نظراتی داده می شود که به زوجی که درگیر روابط فرازناشویی هستند، آسیب های جبران ناپذیری می رساند. بهتر است ابتدا با مداخله های فوری در چنین مواردی آشنا شده و قبل از هر اقدامی طبق آن پیش برویم.
1. کشف رابطه ی فرازناشویی، معمولا با شوک تکان دهنده ای همراه است. طبق مشاهدات نگارنده، عکس العمل ها بسیار متفاوت است. اما در اغلب موارد لحظات اولیه کشف و اثبات، لحظات دشواری می باشد. مهم است که در این مرحله از رخ دادن 3 اتفاق جلوگیری کنیم: الف) آسیب به خود. ب) آسیب به دیگران شامل فرد مرتکب بی وفایی و یا نفر سوم. ج) آسیب به محیط، مثل اشیا و لوازم منزل.
ابراز ناراحتی یا خشم از این حادثه رویدادی کاملا طبیعی می باشد. اما نکته ی بسیار مهم در همان مراحل اولیه کشف این است که واقعه را با افراد غیر حرفه ای مطرح نکنید. افرادی که در این حیطه متخصص نبوده و دوره های لازم را نگذرانده اند، ممکن است به راحتی و با یک رهنمود هیجانی آسیب جبران ناپذیری به شما و همسرتان وارد نمایند. برای مثال آن ها ممکن است با رهنمود هایی که به شما می دهند باعث تشویق شما به رفتاری پرخاشگرانه و آسیب زننده شوند. بعضی از آن ها ممکن است به دنبال مقصر باشند و یکی از شما دو نفر را به عنوان مقصر مورد حمله قرار دهند یا شما را تشویق به حمله نمایند. آن ها ممکن است با اشاره به مواردی باعث شوند شما هرگز طرف مقابل خود را نبخشید و یا در آستانه ی بخشش یا حتی بعد از آن، باعث برگشت هیجانات آزاردهنده برای شما شوند.
بنابراین از درمیان گذاشتن موضوع با افرادی غیر از روانشناس یا مشاور خودداری نمایید.
2. در مراحل اولیه ممکن است نوسانات هیجانی، رفتاری و شناختی فراوانی را تجربه کنید. این رویداد کاملا طبیعی می باشد. تمامی ما اگر در شرایط فوق قرار بگیریم احتمالا دچار فلش بک هایی به گذشته، تصاویر یا اصوات کشف واقعه و خاطرات خاص با همسر خود شویم. برای مثال تقریبا اکثر مراجعان در این شرایط هیجاناتی همچون غم، خشم، احساس گناه، ترس و… را تجربه می نمایند و از این وضعیت ناپایدار در وضعیت روانی و رفتاری خود متعجب می شوند. در حالی که این علائم قسمتی از فرایند پذیرش این واقعیت(رابطه ی فرازناشویی) خواهد بود.
3. زمانی جهت مبارزه با نفر سوم تخصیص ندهید. در ابتدا ما در شرایط بحرانی هستیم. اولین و مهم ترین کار در شرایط بحرانی جلوگیری از شدید تر شدن آسیب ها و بدتر شدن وضعیت می باشد. بنابراین در این وضعیت فقط و فقط اولویت را به سلامت جسم و روح خود بدهید و به این فکر نباشید که انتقامی سخت از نفر سوم بگیرید. رویارویی با نفر سوم ممکن است باعث به وجود آمدن هیجانات آزاردهنده ای در شما شود. مثلا ممکن است شما احساس تحقیر نمایید. یا این که حتی ممکن است نفر سوم با شما برخوردی تهاجمی و توام با ملامت داشته باشد و حتی شما را متهم به بی کفایتی در روابط عاطفی و جنسی خود با همسرتان نماید. تمامی این پیام ها نه تنها به بهبود وضعیت روحی و روانی شما کمکی نخواهد کرد بلکه ممکن است به بدتر شدن وضعیت شما منجر شود. بهترین گزینه ای که به شما در حذف نفر سوم کمک خواهد کرد، همکاری با مشاور جهت آسیب شناسی رابطه ی خود و تلاش برای بهبود وضعیت خودتان می باشد و حمله به نفر سوم ممکن است حتی او را به این باور برساند که واقعا او هست که مستحق رابطه با همسر شما می باشد و شما فردی بی کفایت و نالایق هستید.
4. قبل از هرگونه اقدامی به مشاور با روانشناسی که در این حیطه آموزش های لازم را دیده مراجعه نموده و طبق توصیه های وی به مدیریت بحران بپردازید تا آسیب ها را به حداقل برسانید. بعد از طی شدن فاز بحرانی(حدود 15 روز ابتدایی پس از کشف بی وفایی) شما قادر به تجزیه و تحلیل منطقی شرایط خواهید بود و می توانید با مشاور خود تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایید. بنابراین مراجعه به روانشناس و مشاور در لحظات و روزهای اولیه را اولویت اصلی اقدامات خود برای برخورد با این وضعیت قرار دهید.