توجه کودکان به بازی و تمایل آنها به بازی کردن

چاپ مقاله

توجه کودکان به بازی و تمایل آنها به بازی کردن

 

بازی یکی از مراحل رشد کودکی است

اگر چه که بازی در سایر مراحل رشدی کودک نیز مشاهده میشود لكن اثرات آن میتواند در این مرحله بیشتر از سایر دوره ها باشد.
بازی از جنبه های مختلف برای کودکان مفید است. بازی باعث تخلیه انرژی اضافی کودک شده و برای پرورش عضلات بسیار مفید است. بازی روشهای همکاری و تبادلات با دیگران و رعایت حقوق همبازی ها را به کودک یاد می دهد. علاوه بر این فرصتی به کودکان می دهد تا سلطه و رهبری را تجربه کنند و راه و رسم تبادل قدرت و عقاید را بیاموزند. بازی کودکان را تقویت میکند نقطه نظرات دیگران را در نظر بگیرند، کمتر خود محور باشند و مهارتهای کلامی را یاد بگیرند.

توجه کودکان به بازی و تمایل آنها به بازی کردن
توجه به نکات زیر می تواند والدین را در چگونگی بهره بهتر از بازی کودکان کمک کند

1- بازی کودکان را نه به عنوان شیطنت، شرارت و اذیت کردن بلکه با این دید که نوعی درمان و آموزش برای فرزندشان است در نظر بگیرند.

2- در هنگام بازی به او توجه لازم را داشته باشند و بدون اینکه دخالتی مستقیم بکنند ضمن همکاری او را تشویق به بازی نمایند. (در صورت تمایل کودکتان می توانید با او همبازی شوید).

3- موقعیت های بازی (پارک، زمین بازی، اتاق اسباب بازی و….) را برای بچه ها فراهم کنید.

4- از نوع و نحوه بازی کودک سعی کنید نسبت به او شناخت پیدا کنید و بر همان اساس استعدادهای او را شکوفا کنید.

5- سعی کنید در انتخاب بازی ها دو چیز را مد نظر قرار دهید

الف) به ویژگی سنی کودک و مقتضیات سنی او توجه داشته باشید.

ب) کودک را در انتخاب بازیها آزاد بگذارید. این موضوع علاوه بر اینکه به رشد اعتماد به نفس در کودک کمک می کند از آنجا که فعالیت طبیعی او تلقی می شود هم در شناخت کودک و هم در رشد او مؤثر است.

6-تعطیل کردن بازی ممنوع

گاه لازم است والدین در نوع بازی، ساعات صرف شده برای آن اینکه چند ساعت در روز باشد)، یا زمان آن (مثلا موقع امتحانات) تجدیدنظر کنند و محدودیت هایی برای کودک قائل شوند. پدر و مادرها با توجه به اهمیت بازی نباید اقدام به تعطیل کردن کل جریان بازی نمایند.

7- به عروسک بازی کودک اهمیت دهید.

یکی از تمایلات بچه ها به خصوص دختران بازی با عروسک است که گاه پدر و مادرها این بازی را فعالیتی بی ارزش و خرید آنرا از بین بردن پول می دانند و حتی رابطه کودک با عروسک را مسخره میکنند.

عروسک بازی فواید زیادی را برای بچه دارد. از جمله با توجه به اینکه کودک به جای خود، به جای عروسک و به جای همه شخصیتهای ذهنش صحبت می کند قدرت تكلم او را افزایش داده و باعث خلاقیت های کلامی میشود. همچنین از آنجا که عروسک، همیشه همراه بچه است، حرفهای تکراری کودک را گوش می دهد، وسط حرفهایش نمی دود و صحبت کردن او را مسخره نمی کند، لذا منجر به تقویت اعتماد به نفس کودک می شود. از طرف دیگر از آنجا که هنگام بازی با عروسک او را بغل می کند، به گردش میبرد برای او چای می ریزد به او غذا میدهد و می تواند مهارتهای ارتباطی او را افزایش دهد. خلاصه اینکه این نوع بازی آنقدر ارزشمند هست که پدر و مادرها به أن توجه ویژه ای داشته باشند.

8- فرصت بازی کردن با الگوهای خوبتر را برای فرزندان فراهم کنید:

در همان ابتدای کودکی سعی کنید معیارهای الگوی خوب برای همبازی شدن و رفاقت را به کودکان آموزش دهید. شاید هر کسی لیاقت نداشته باشد با فرزند شما دوست و همبازی شود. اهمیت همبازی از آنجا ناشی می شود که انسان بیشتر خصائص و ویژگیهای خود را از همین طریق کسب می کند و سپس به مرحله عمل در می آورد.