تفاوت بین فوبیا ، وحشت زدگی ، ترس و اضطراب – قسمت اول

چاپ مقاله

تفاوت بین فوبیا ، وحشت زدگی ، ترس و اضطراب

 

اضطراب

همان طور که پیش تر اشاره شده است، تغییرات شناختي دوران بلوغ می تواند منجر به ایجاد و تداوم مشکلات گوناگونی در نوجوانان شود؛ یکی از این مشکلات نوعی تشویش و عدم پایداری روانی و به عبارتی اضطراب است. نوجوانان به دلایل گوناگونی دچار اضطراب می شوند، این در حالی است که آنان معمولا برای کنترل اضطراب خود، به اطلاعات و ابزار مناسبی مجهز نیستند. عدم توجه کافی به دلایل بروز اضطراب و درمان آن، تأثیر منفی پر ارتباطات، سلامت هیجانی و عزت نفس نوجوان خواهد داشت. جهت آشنایی با مفهوم اضطراب نیاز است در ابتدا تفاوت بین فوبيا” (هراس بیمارگونه)، وحشت زدگی، ترس های ساده و اضطراب توضیح داده شود

تفاوت بین فوبیا ، وحشت زدگی ، ترس و اضطراب - قسمت اول
فوبيا (هراس بیمارگونه)

عدم آرامش ذهنی همراه با شک و تردید، به مدت دائمی و با شدتی نامعقولانه به یک موقعیت معین، یک فکر، یک جسم و یا یک حیوان مشخص، فوبیا با هراس بیمارگونه و به عبارئی توس های مرضی نامیده می شود. در این بیماری ترس بیش از حد و فلج کننده است، به طوری که ممکن است مانع از فعالیت طبیعی فرد شود. به گزارش چونگ و هووانه (۲۰۱۲)، بیش از صد نوع مختلف فوبیا با هراس بیمارگونه وجود دارد.

بعضی از این فوبیاهای رایج عبارت اند از:

ترس از جمع (اضطراب اجتماعی): ترس از مکان های عمومی و باز ؛ ترس از مکان های بسته؛ ترس از تاریکی ترس از ارتفاع : ترس از پرواز ؟ ترس از آسانسوره؛ ترس از بیمار شدن؛ ترس از دندان پزشکی ترس از سگ، گربه، عنکبوت و غیره. به طور متوسط ده درصد از انسان ها حداقل یکی از این فوبیاهای رایج را دارند.

وحشت زدگی (پانیک)

وحشت زدگی یا اختلال هراس که به پانیک آنک هم شناخته می شود، از نام یکی از خدایان یونان گرفته شده که به وجود آورنده ترس های بی اساس و ناگهانی بود. وحشت زدگی نوعی بیماری روانی از گروه اختلالات اضطرایی است که با هجوم شديد و ناگهانی وحشت به بیمار و توس شخص از وقوع مجدد آنها مشخص می شود. این حملات که معمولا بیش از چند دقیقه طول می کشند، اغلب با تلاش برای ایجاد ایمنی همراه هستند. علائم وحشت زدگی عبارت اند از: تپش قلب، عرق کردن، لرز، احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه و احساس از دست دادن تعادل با گیجی

 

ترس های ساده

فکر انسان به طور طبیعی مجهز به یک مکانیسم دوراندیشی و پرهیز است. مکانیسم احساس خطر برای دوام و بقای انسان ضروری است و این احساس خطر است که موجب هراس در انسان می شود، به عبارت دیگر، در فرآیند یک اتفاق ناخوشایند، نخستین عکس العمل انسان احساس خطر است و این موجب تپش قلب، افزایش فشارخون، رنگ پریدگی صورت و انقباض عضلات می شود، ضمن این فرآیند، بدن برای گریز و یا ستیز آماده می شود. ترس واکنشی است که یک موجود زنده در مقابل یک خطر واقعی و طبیعی از خود نشان می دهد و حالتی است حاکی از عدم آرامش ذهنی و همراه با شک و تردید، مانند ترس هنگام زلزله ، ترس از طوفان و ترس از رعدوبرق.

اضطراب ریشه اصلی واژه انگلیسی اضطراب از واژه لاتین anxius گرفته شده است که به معنای خفه شدن و یا به حالت خفگی افتادن است. اضطراب عبارت است از یک احساس ناخوشایند و مبهم هراس، وحشت، نگرانی و دلواپسی با منشأ ناشناخته که به فرد دست می دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی وری می شود. درواقع اضطراب واکنش احساسی و فیزیولوژی از نگرانی و ناراحتی است و یک واکنش جسمی و روانی به ترس است.