بدترین حبس ، حبس احساسات است

چاپ مقاله

بدترین حبس ، حبس احساسات است

 

نقش احساسات در زندگی

تا حالا به احساسات خود توجه کرده اید؟ آیا می دانید احساسات چیست؟ احساسات مجموعه­ ای از حالات هر فرد را تشکیل می دهد. مانند: خشم، تنفر، شادی، عشق، اندوه، آرزو، ترس و غیره.  در واقع احساسات کمک می کند که افراد با هم ارتباط برقرار کنند. احساسات بیانگر وضعیت روانی افراد است. احساسات می توانند بر فیزیولوژیکی بدن تاثیر گذارند. می توانند باعث افزایش یا کاهش آنها شود. حتی می توانند روی فکر و رفتار تاثیرات منفی یا مثبت داشته باشند.

 

منشا احساسات

تصور این که احساسات از افکار به وجود می آیند کاملا اشتباه است. تنها فکر یا توجه کردن به موضوع نیست که احساسات را تعیین میکند. یک طنز پرداز یا کمدین می تواند داستان غم انگیز را به صورت طنز خنده دار تعریف کند و بالعکس. آنها می توانند کاری کنند که ما به موضوعات غم انگیز فکر کنیم و با احساسات شاد به آنها بخندیم.خیلی اوقات هم فکر کردن به موضوعات غم انگیز اصلا خنده دار نیست.  با این اوصاف چیزی فراتر از افکار هستند که احساسات را تعیین می کند.

 

حبس احساسات

تا حالا به این عبارات دقت کرده اید.«مرد که گریه نمی‌کند!»، «گریه نکن طوری نشده که!»، «اینکه ناراحتی ندارد!»، « عصبانی نشو! خشم خوب نیست!».آیا نشان دادن احساسات اشتباه است؟ آیا همیشه تودار بودن و ملاحظه کردن خوب است؟ پنهان کردن خود واقعی درست است؟

 

حبس احساسات

مفهوم حبس احساسات، یعنی نادیده گرفتن خود. اگر دائم احساسات را از دیگران پنهان کنیم، نسبت به خود بیگانه تر می شویم.  یکی از بهترین راه های خودشناسی، افشای دنیای خود است. تا وقتی که از دنیای خود آگاه نباشیم، روابط سالمی نخواهیم داشت. احساسات را باید بروز داد تا اعتمادسازی و صمیمیت ایجاد شود. بهترین راه برای بروز احساسات، اینکه در قالب کلام بیان شود. ابراز احساسات درست، به کلمات درست و واضح نیاز دارد.