اضطراب امتحان کودک در دوره دبستان

چاپ مقاله

اضطراب امتحان کودک در دوره دبستان

اضطراب امتحان

اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی می شود. شخصی که مضطرب است از عصبی بودن، تنش، بی قراری و تحریک پذیری شکایت میکند.
بطور کلی اضطراب با حالتی از تشویش، نگرانی و دلهره همراه بوده و فرد از علت اصلی آن بی خبر است. عموما اندکی اضطراب برای انجام هر کار نیاز است زیرا انسان را در حالتی از برانگیختگی نگه می دارد. شاید اگر ما کمی دلهره برای کارهایمان نداشتیم هیچ وقت سراغ آنها نمی رفتیم. اما اگر اضطراب به گونه ای شد که باعث اختلال در عملکرد طبیعی، زندگی شغلی، خانوادگی و اجتماعی فرد شد باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

اضطراب امتحان کودک در دوره دبستان

در مورد اضطراب امتحان نیز وضع به همین گونه ای است وجود مقداری اضطراب در امتحان طبیعی است ولی اگر این میزان به گونه ای شد که باعث از بین رفتن تمرکز حواس و دقت شد، با رنگ پریدگی شدید و لرزش همراه بود و ایجاد فراموشی کرد لازم است مورد توجه قرار گرفته و در جهت کاهش علائم اقدام نمود.
از آنجا که امکان دارد خود دانش آموز نسبت به این علائم بی توجه بوده یا در جهت کاهش مشکل اقدامی انجام ندهد، والدین بهتر است نسبت به این مسأله از دانش کافی برخوردار بوده و موضوع را به گونه ای حل و فصل نمایند.

 

کاهش اضطراب امتحان

عابدی و جعفری، ۱۳۸۲ عوامل ذیل را در جهت کاهش اضطراب امتحان موثر میدانند. والدین لازم است با آگاهی از این عوامل دقت کافی را مبذول و ترتیبی اتخاذ نمایند که:

۱- فرزندشان در شب امتحان و روز قبل از امتحان فقط به مرور مطالب بپردازد نه خواندن عمیق، زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود.

۲- چند ساعت قبل از امتحان مطالعه ای انجام نشود. (حداقل ۲ساعت)

 

۳- در جلسه امتحان به موقع و مجهز حاضر شوند، یعنی وسایل لازم را به همراه داشته باشند.

۴- در روزهای امتحان فکر خود را درگیر بحث و جدل نکنند و حل مشکلاتی را که پیش می آید به بعد از امتحان موکول کنند.

5- آنها را توجیه کنند که در روز امتحان زودتر از وقت حاضر شده و سوالات را از ساده ترین آنها شروع کنند.

6- به فرزندان خود توصیه کنند اگر حین امتحان دلهره به سراغشان آمد مهم نیست. فقط سعی کنند میزان عجله خود را کمتر کنند و فقط از خودگویی مثبت استفاده کنند. مانند این جملات «من سعی خودم را می کنم، انشاءالله موفق می شوم و.» و هرگز از جملات منفی از قبیل «بدبخت شدم خیلی بد شد و…» استفاده نکنند. تنفس عمیق را تمرین کنند .

7-به او بگوئید کارهایی مثل کمک به دوستان در جلسه امتحان و یا اینکه نشان دهد شجاع و از ممتحن نمی ترسد فقط بر اضطراب او می افزاید.