اشتباهات رایج والدین و کودکانی که لوس و لوس تر می شوند

چاپ مقاله

به احتمال زیاد شما هم تا به حال با بچه های لوس برخورد داشته اید. بچه هایی که مدام بهانه می گیرند، از هیچ چیز راضی نیستند، تمام تلاش شان این است که حرف شان را به کرسی بنشانند، مدام اخم می کنند و سر کوچک ترین چیزی جیغ و داد راه می اندازند. آنها خودمحور و یک دنده اند و اگر همه چیز باب میلشان نباشد، پدر و مادر را به ستوه می آورند. این بچه ها حاضر به همکاری با دیگر کودکان نیستند و نمی توانند با آنها سازگاری پیدا کنند و جالب اینجاست که پدر و مادرشان انگار که از سر و صدا و بهانه گیری آنها بترسند همیشه مطابق میل آنها رفتار می کنند و هر چه می خواهند برایشان فراهم می کنند و همین مسئله اوضاع را بدتر می کند. احساس گلی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در این باره می گوید: این را بدانید که هیچ کودکی لوس متولد نمی شود و این پدر و مادرها هستند که با رفتارشان آنها را لوس می کنند. در واقع، اگر بخواهیم کودک لوسی را اصلاح کنیم، نخست باید پدر و مادرِ وی رفتارشان را تغییر دهند.
کودک لوس چه کودکی است؟
کودک لوس به کودکی اطلاق می شود که بخواهد همه خواسته هایش چه معقول و چه غیر معقول، توسط بزرگترها به سرعت برآورده شود. او تحمل ناکامی را ندارد. عمل به تمام خواسته ها ممکن در کودکانِ کوچکتر عملی باشد اما کودکان بزرگتر، خواسته های بیشتری دارند و اگر خواسته هایشان برآورده نشود، بدرفتاری بیشتری نشان می دهند.
تفاوت توجه با تامین خواسته های غیرضروری:
تامین خواسته های غیر ضروری کودک، از سوی والدین به اصطلاح کودک را لوس می کند. والدین باید از لحاظ روانی و عاطفی نسبت به کودک توجه داشته باشند. در بعضی مواقع والدین توجه را تامین خواسته های غیرضروری کودک می دانند که این امر باعث ایجاد توقع بی جا در کودک می شود و باعث می شود به اصطلاح کودک لوس شود.برآورده کردن خواسته های غیرضروری کودک نه تنها به منزله توجه نیست بلکه به معنای بی توجهی نسبت به شخصیت اوست زیرا والدین به جای توجه به نیاز اصلی کودک، یعنی گوش دادن و نوازش او، سریع خواسته ها ی غیرضروری او را برطرف می کنندتا سکوت کند. مهم تر از نیاز جسمی کودک، نیاز روانی او به مورد توجه قرار گرفتن است.
رد کردن خواسته های غیرمنطقی:
والدین می توانند با محبت و توجه مناسب، درخواست های غیرمنطقی کودک را رد کنند. برای مثال کودکی که خواستار بازی در مکان خطرناک است، پدر و مادر می توانند با نوازش او را از خواسته نادرستش آگاه و آن را رد کنند تا کودک با کم توجهی مواجه نشود.
لوس شدن کودک در تربیت سهل گیرانه:
سه سبک تربیتی سخت گیرانه، سهل گیرانه و مقتدرانه برای فرزندان وجود دارد.در سبک تربیتی سخت گیرانه فقط قوانین و مقررات وجود دارد و برخورد سخت با فرزندان به احساس کم توجهی در آنان منجر می شود. در تربیت سهل گیرانه پدر و مادر تمام خواسته های فرزند را می پذیرند، به همین دلیل کودک لوس می شود. اما بهترین روش برای تربیت فرزندان تربیت مقتدرانه است که در آن والدین تعادل را برقرار می کنند و در برابر رفتار درست به فرزندانشان پاداش می دهند و برای رفتار نادرست او را مجازات می کنند و به کودک می فهمانند که رعایت قوانین و مقرراتبه معنای دوست نداشتن او نیست.
7 قدم برای ممانعت از لوس شدن کودک:
1.محدودیت ها را ساده و واضح مشخص کنید
2.محدودیت های خود را عملی کنید
3.با خواهش و التماس کردن تسلیم کودک نشوید
4.اجازه دهید کودکتان شما را متقاعد کند
5.گاهی هم جدی برخورد کنید
6.از ناامید کردن کودکِ خود نترسید
7.اجازه دهید برای رسیدن به هدفش تلاش کند