انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت: تحلیل نظرسنجی 4

چاپ مقاله

انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت: تحلیل نظرسنجی 4

خیانت، واژه ای آشنا و صد البته دردناک!

احتمالاً هر کدام از ما ماجراهای مختلفی را در این مورد شنیده ایم. از نزدیکان، دوستان، آشنایان… . یا شاید در زندگی خود ما پیش آمده باشد.

اگر شما مورد خیانت قرار بگیرید، چه برخوردی را انتخاب می کنید؟

نظرسنجی اخیر همزمان در سایت و کانال دکتر کلانتر قرار گرفت. با تشکر از 120 عضوی که این نظرسنجی را پاسخ دادند، به این مسئله چالش برانگیز می پردازیم. یکی از همراهان کانال نیز، به نظرسنجی پاسخی مشروح دادند:

«به نظر من نمیشه در حد گزینه انتخاب کرد. باید چندین چیز چک بشه، دلیل خیانت. اینکه رویکرد مرد یا زن بعد از خیانت چیه. پررو بازی درمیارن یا شرمنده هستن از ته دل. بعد از اینکه کاملا هیجاناتشون نسبت به هم خالی شد، و حرفهاشون رو زدن، با توجه به شرایط باید دید طرف خیانت دیده چه تصمیمی میگیره. به نظرم خیلی بستگی داره به مسائل مختلف. هرچند خود من گزینه اول رو برای خودم انتخاب میکنم.»

ابعاد زیادی در مسئله خیانت نهفته است. علل خیانت، آسیبها، شرایط همسران، واکنش همسر خیانت دیده و خیانت کرده پس از این بحران، فرزندان و … . ما در اینجا مختصری به این مسئله وسیع وارد می شویم.

درصد پاسخ های انتخابی در نظرسنجی در شکل زیر نمایان است. همچنین نسبت جنسیت رأی دهندگان نیز مشخص است.

انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت

انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت

[irp posts=”9255″ name=”خیانت در روابط زناشویی در ایران ؛ نتایج پژوهش”]

خیانت، برای همسایه است؟!

خیانت که طیفی از اندیشه، احساس و حتی رفتار را شامل می شود به آن معناست که فرد با برقراری نوعی ارتباط ( فکری، احساسی و…) از مرز رابطه زناشویی ش خارج شود.

آیا خانم ها و یا آقایانی که مرتکب خیانت شدند، چنین  پیش بینی ای در مورد خود داشتند؟ در واقع گاهی نه.

انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت

این مسئله مهم است که زن یا شوهر، خود را از چنین حادثه ای یا چنین انتخابی، مصون ندادند. یا به اصطلاح، خیانت برای همسایه نیست.

اکثر ما معتقد به تک همسری هستیم. و از چند همسری یا روابط چندگانه متعجب می شویم. چون فکر می کنیم پایبند و معتقد به تک همسری هستیم، از عوامل پیشگیری کننده از خیانت چشم پوشی می کنیم.

اولین قدم پیشگیری است. و پیشگیری همان کسب آگاهی و مهارت و اخلاق لازم برای مقابله با خیانت خود یا همسر است. واقعیت این است که پیشگیری بسیار اندک است. دوری کردن از کسب آگاهی در مورد خیانت، چاره ما نیست. هیچ کس نمی تواند خود را مصون از خیانت بداند.

احساسات پس از خیانت

حتماً می توانید حدس بزنید زوج ها پس از اینکه از خیانت طرف مقابل آگاه می شوند چه احساساتی دارند؟ یا بهتر است بگوییم چه غوغایی درون آن ها برپاست؟ افسردگی، اضطراب، احساس طرد شدگی، احساس حقارت و … . گاهاً زوج آسیب دیده علائم PTSD (استرس پس از ضربه) از خود نشان می دهد.

انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت

بخشش خیانت؟!

وقتی از بخشش خیانت همسر صحبت می کنیم، چه احساسی به شما دست می دهد؟ شاید بسیاری از ما حس سنگین و ناخوشایندی پیدا کنیم. خیانت در یک رابطه، آسیبی بسیار بزرگ و زخمی سنگین است.

صحبت از بخشش برای ما تداعی کننده این است که اشتباه فرد خاطی، کم اهمیت است. یا قرار است فرد خطاکار از مجازات معاف شود. یا گاهی بخشش تداعی کننده چشم پوشی و یا پاک کردن صورت مسئله است.

اما در فرآیند روان درمانی، بخشش چنین معانی را نمی دهد. بخشش با صلح و آشتی متفاوت است. بخشش، یک فرآیند درونی است. همسر آسیب دیده، با بخشش، خود را از احساس انتقام رها می کند.

کاهش احساسات منفی و افزایش احساسات مثبت، مهم ترین جنبه های بخشش است. پس از بخشش است که فرد تصمیم می گیرد با همسر خود مصالحه و آشتی کند و یا از او جدا شود.

اگر همسر آسیب دیده بدون رسیدن به مرحله بخشش، در زندگی بماند و یا طلاق بگیرد، در هر دو صورت موفق نخواهد بود. آن رنجش، خودخوری، حس انتقام گیری و بی اعتمادی همچنان در رابطه با همسرش یا دیگر مردان (یا زنان) وجود خواهد داشت.

بخشش صرفه نظر کردن از آن حادثه نیست. صرف نظر کردن از خشم و رنجش درونی، نسبت به فرد خاطی است. افراد وقتی یاد می گیرند یکدیگر را ببخشند، همزمان یاد می گیرند خشم خود را به صورت مناسب تر نشان دهند. و نه هرگز خشم و رنجش خود را سرکوب کنند.

 

انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت

دو پژوهش در زمینه خیانت

در پژوهشی مؤمنی جاوید و شعاع کاظمی، نتایج فرآیند مداخلات روان درمانی گروهی با هدف بخشش همسر خیانت دیده را گزارش کرده اند:

بر اساس تحقیق مذکور آموزش و برگزاری جلسات مشاوره گروهی، می تواند بر میزان بخشش همسر خیانت دیده، تأثیر گذارد. اما احساسات منفی همسر آسیب دیده، کم تر نمی شود. در واقع اگر همسر خیانت دیده به جلسات مشاوره فردی یا گروهی (یعنی مداخلات درمانی) وارد شود، امید برای ایجاد حس بخشش در او می رود. اما همچنان زخم خورده است.

التیام این زخم و بهبود احساسات همسر خیانت دیده، به رفتار همسرش بستگی دارد. همسر (مرتکب خیانت) باید تمام تلاش خود را بکند تا اعتماد از دست رفته و صمیمیت را به رابطه زناشویی شان برگرداند.

اگر همسری همچنان به رفتارهای پیشینش ادامه دهد (رفتارهای مشکوک، تماس های نامعلوم، سفرهای مجردی و …) بهبود رابطه بسیار دشوار خواهد شد.

اما در مقاله دیگری بهارلو، کلانتر و مهاجر به مقایسه سبک های هویتی زنان متعهد و غیر متعهد پرداخته اند.

نتایج مقاله مذکور نشان دهنده آن است که زنان غیر متعهد دارای سبک هویتی اجتنابی/ سردرگم اند. بگونه ای که خیانت را می توان بعنوان یک مشکل روانی جدی مطرح نمود. که فرد غیر متعهد نیازمند جلسات روان درمانی عمیق و پویاست تا بتواند برای همیشه از چنین رفتارهایی دست بکشد.

در پایان تاکید می کنیم در صورت وقوع چنین رویداد تلخی اولین قدم و پیش از هرگونه اقدامی لازم است تا با مشاور و روان درمانگر خودتان موضوع را در میان بگذارید و در نتیجه از عمیق تر شدن مشکل ارتباطی پیشگیری نمائید.

[irp posts=”6523″ name=”توصیه های مهم به هنگام مواجه شدن با خیانت زناشویی”]