اهداف و انگیزه های جوانان از ازدواج - قسمت اول

اهداف و انگیزه های جوانان از ازدواج – قسمت دوم

اهداف و انگیزه های جوانان از ازدواج – قسمت دوم

 

در مطلب قبلی به بررسی اهداف و انگیزه های جوانان از ازدواج به نکاتی اشاره کردیم. در این مطلب ، به ادامه ی نکات و دلایل اشاره خواهیم کرد.

 

 

3- تأمین نیازهای جنسی

انسان دارای مجموعه ای از نیازها و غرایز است که عدم ارضا و یا ارضای ناقص هر کدام از این غرایز، موجب ایجاد تزلزل در شخصیت می گردد. یکی از نیرومندترین غرایز انسان، غریزه جنسی است که با ازدواج، این نیاز تأمین گشته و در مسیر طبیعی و سالم قرار می گیرد و زن و مرد از انحراف و گناه مصون می مانند بنابراین، تنها وسیله طبیعی و مشروع ارضای این غریزه، ازدواج و تشکیل خانواده است. اسلام، عمل جنسی را نه تنها منفورنمی داند، بلکه یک سنت و عبادت می شمارد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «روشنی من در نماز، ولذتم در زنان است» (وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص)
همچنین می فرمایند: «هر کس که ازدواج کرد، نصف دینش را حفظ کرد.» و یا «هر کس که می خواهد پاک و پاکیزه، خدا را ملاقات کند، باید ازدواج کند.» ضرورت تأمین نیاز جنسی، تنها از بعد جسمانی نباید مطرح شود، بلکه در نتیجه تأمین این نیاز جسمانی، انسان از لحاظ روانی، ذهنی و اخلاقی نیز به آرامش می رسد. بنابراین، انسان پس از ازدواج می تواند این غریزه مهم حیاتی را با شیوه ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سایه آن به آرامش دست یابد.

۴. تولید فرزند و بقای نسل

از دیگر موضوعات مهمی که در ازدواج مطرح است و از ثمرات بزرگ ازدواج شمرده می شود، مسأله تولید مثل و بقای نسل است. به بیان دیگر، تولد انسانهایی که نیازمند تربیت و پرورش صحیح هستند، از اهداف اساسی ازدواج محسوب می شود. وجود فرزندان، باعث گرمی، پویایی و صفای کانون خانواده، و انگیزه ای برای دوام زندگی و احتمالا کاهش درگیریهای زن و شوهر است.

اهداف و انگیزه های جوانان از ازدواج - قسمت اول

۵. تکمیل و تکامل

یکی دیگر از انگیزه های ازدواج، کمک به رشد و تکامل زن و مرد است. زیرا محیط گرم و صمیمی و فضای پرمودت و محبت خانواده، فرصتی برای تبادل اندیشه ها، رشد اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده فراهم می کند در سازمان خانواده، افراد تحت تأثیر دانشها، بینشها، دیدگاهها و مهارتهای یکدیگر هستند. در این فضا، پاره ای از استعدادهای زن و مرد و دیگر اعضای خانواده شکوفا می گردد، احساس قبول مسؤولیت و رشد اجتماعی ممکن می شود و تعامل حاکم بر این فضا، به رشد شخصیت افراد کمک
می کند (صافی، ۱۳۷۳، ص ۱۲۰). هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست، به همین جهت، پیوسته در جهت جبران نقص و کمبود خویش تلاش می کند. خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که بدون همسر، ناقص است. انسان هرچه از نظر علم و ایمان و فضایل اخلاقی بالا برود، تا همسر اختيار نکند، به کمال مطلوب نمی رسد (چه زن و چه مرد). هیچ چیز دیگر جای ازدواج و تشکیل خانواده را نمی گیرد. جنس مؤنث و مذکر به یکدیگر نیازمندند . هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی – و هر کدام به تنهایی ناقصند و هنگامی که در کنار یکدیگر قرار گرفتند، همدیگر را کامل می کنند. این قانون نظام آفرینش است و بر کل هستی حاکم می باشد (مظاهری، ۱۳۷۷، ص ۱۳). دختران و پسران جوان، پس از بلوغ و جوانی، ضمن آنکه درصدد رسیدن به استقلال فکری هستند، برای جبران نقایص خود و تأمین نیازهای بیشمار خویش، به سوی ازدواج سوق داده می شوند و با گزینش همسری شایسته، موجبات رشد و تکامل خویش را فراهم می کنند.

هنگامی که فرد در کانون یک زندگی مشترک قرار می گیرد، در سایه انس و الفت و محبت و روابط نزدیک و صمیمانه، بیشتر احساس مسؤولیت می کند، استقلال می یابد، زندگی خود را هدفدار می کند و از ثمرات کسب و کار و تلاش، در واحد خانواده نوبنیاد خویش بهره می گیرد. زن و مرد در زندگی مشترک و خانوادگی، از تشويقها، حمایتها، رهنمودها و کمکهای یکدیگر بهره مند می گردند و در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی، از تعاون و همکاریهای یکدیگر یاری می طلبند.

به همین دلیل، برخورداری از وجود همسری مؤمن و شایسته، یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است که برای دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود. قرآن مجید در سوره بقره، آیه ۱۸۷ زن و مرد را «لباس» همدیگر می داند: «هن لباس لكم و انتم لباس لهن»: زنان لباس شما مردان و شما مردان لباس زنان هستید.»

 

حتما بخوانید:  مراجع 30 ساله (حمیرا صباغی )

تعبير لباس در مورد زن و شوهر، از چند نظر قابل توجه است:

1. همان گونه که لباس، انسان را از سرما و گرما و خطر نفوذ بیماریها به بدن حفظ می کند، زن و شوهر نیز همدیگر را از خطرها و آسیبها و طغيان جنسی حفظ می کنند.

2. همان گونه که لباس عیبهای بدن را می پوشاند، زن و شوهر، عیوب همدیگر را می پوشانند.

3. انسان بدون لباس نمی تواند در جامعه با سرافرازی زندگی کند و احساس نقص می کند. انسان  مجرد نیز احساس نقص می کند.

4. همان گونه که لباس، زینت انسان است، زن و شوهر مایه زینت و آراستگی همدیگر هستند. خلاصه آن که این تعبیر زیبا و جالب، هم آثار مثبت ازدواج را به خوبی نشان می دهد، هم مجردان را به تأهل دعوت می کند و هم فواید ازدواج را برای زن و شوهرها برمی شمارد و به آنها می گوید که اگر می خواهند همسران مطلوب اسلامی باشند، باید لباس همدیگر باشند.

 

Print Friendly, PDF & Email

نظر شما چیست؟

avatar
700